مریم برزگر*: بسیاری از مدیران فروش هنوز اعتقاد دارند زمانی که حرف فعالیت‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی می‌‌شود.

شبکه‌های اجتماعی واقعاً به افزایش فروش

این فعالیت‌ها ارزش تلاشی را که صورت می‌‌گیرد ندارد و خواستار دلیل و مدرک برای بازگشت سرمایه هستند. حقیقت این است که شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی مکانیزم‌هایی هستند که ثابت کرده‌اند می‌توانند منجر به افزایش درآمد و تحقق اهداف شوند و ارتباط مستقیمی بین استفاده از این شبکه‌ها و بستن قرارداد‌‌های بیشتر وجود دارد.

در مطالعه‌‌ای نشان داده شد که 6/72 درصد از فروشندگانی که از شبکه اجتماعی استفاده می‌‌کنند، عملکرد بهتری نسبت به سایر فروشندگان که از این ابزار بهره نمی‌برند، دارند و تعداد سفارش‌های آنها نیز 23 درصد بیشتر است. سوالی که باید به دقت به آن توجه کرد، این است که اگر در شبکه‌های اجتماعی غایب باشیم، چه چیزی را از دست خواهیم داد. اگر رقبای ما در این شبکه‌ها حضور فعال داشته باشند، آگاهی مشتریان نسبت به برند خود را افزایش خواهند داد و کانال‌های قدرتمندی برای خدمات مشتریان ایجاد خواهند کرد. اینها همه یعنی اینکه اگر ما دست روی دست بگذاریم، به صورت خودکار از گردونه رقابت حذف خواهیم شد.

همچنین لازم است یکی از قوانین طلایی فروش را به‌‌خاطر بسپاریم: ارتباطات نقش حیاتی در فروش دارد. همانطور که تلاش می‌کنیم با حضور در نمایشگاه‌ها و رویدادهای مختلف، ارتباطات بیشتری به دست آوریم و حضور پررنگ‌تری در محافل و مجامع داشته باشیم، حضور ما در شبکه‌های اجتماعی نیز چنین فرصتی را برای‌مان ایجاد خواهد کرد، البته با هزینه کمتر و کارآیی بسیار بالاتر.

در ادامه به چند پرسش معمول که فروشندگان درباره شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌کنند، پاسخ داده شده است:

1. در کدام شبکه اجتماعی عضو شوم؟

نظرات مختلفی در این ارتباط وجود دارد اما قانونی که در همه شرایط صدق می‌‌کند این است که ابتدا کشف کنید مشتریان شما در کدام شبکه حضور فعال‌تری دارند و براساس آن میزان فعالیت خود در آنجا افزایش دهید. بیشتر پژوهش‌‌هایی که در این زمینه انجام شده از لینکدین و توئیتر به عنوان فضا‌‌های مفیدتری برای ایجاد مکالمه‌های کسب‌و‌‌کاری و انجام فعالیت‌های بازاریابی یاد می‌‌کنند.

برای مثال گروه‌های لینکدین (LinkedIn groups) در این زمینه بسیار مفید هستند. با عضویت در این گروه‌ها و "گوش دادن" به مکالماتی که بین اعضا برقرار می‌شود، اطلاعات بسیار خوبی درباره اتفاقات صنعت به دست می‌‌آورید.

یکی از اشکالات فروشندگان در این شبکه‌‌ها این است که به محض عضو شدن، شروع به سخنرانی و اظهارنظرهای طولانی می‌‌کنند گویا که فراموش می‌کنند هدف از عضویت در چنین شبکه‌هایی دیده شدن و اطلاع از وضعیت بازار است نه مغلوب کردن فرد یا افرادی در مذاکره.

2. چقدر در این سایت‌ها فعال باشیم؟

شکل ایده‌آل این است که هر روز فعال باشید اما این کار نباید وقت زیادی از شما بگیرد. کارشناسان این حوزه معتقدند که نیرو‌‌های فروش حداکثر 15 دقیقه باید برای هریک از شبکه‌های اجتماعی در طول روز وقت بگذارند. در ضمن فراموش نکنید که به نظرات و پیشنهاداتی که به مطالب شما داده می‌‌شود، حتماً پاسخ دهید. همچنین خود را برای شنیدن هر نوع نظری آماده کنید. شبکه‌های اجتماعی این فرصت را به کاربران می‌‌دهند که نظرات منفی خود را آزادانه اعلام کنند.

3. بهترین راه برای مشتری‌یابی در شبکه‌‌های اجتماعی چیست؟

قبل از آنکه مستقیماً فعالیت خود را در این شبکه‌‌ها آغاز کنید، به پروفایل‌‌های مشتریان، همکاران و رقبا نگاهی بیندازید و اطلاعاتی به‌‌دست آورید. البته این نکته را هم مدنظر داشته باشید که برای فکر کردن و آماده‌سازی خیلی زمان بگذارید. با گذشت زمان و افزایش فعالیت، خودتان می‌توانید به این نتیجه برسید که کدام شبکه بیشتر پاسخ نیاز‌‌های شما را می‌‌دهد. مهم‌ترین نکته این است که فروش اجتماعی تلاش برای ایجاد حس اعتماد در مشتریان است. این اعتماد به مرور زمان به ارتباطاتی قدرتمند تبدیل می‌‌شود. هرچقدر مخاطبان شما در شبکه‌های اجتماعی افزایش یابد، فرصت‌های فروش بیشتری خواهید داشت.

*‌ منبع: ماهنامه بازارياب بازارساز

کد خبر 349588

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha